Inställda plan är inte så tokigt ibland

Vid det här laget borde jag ha legat och sovit i min hotellsäng i New York, men så blev det inte. När planet var på väg att lyfta igår, ropade plötsligt piloten ut att vi var tvungna att vända tillbaka till vår gate eftersom något var fel på planets ena motor. Efter flera timmars väntande både i planet och sedan vid gaten fick vi meddelandet att motorn inte kunde repareras utan att de är tvungna att flyga in reservdelar från New York och att vi inte kan åka förrän kl 13 idag, måndag, istället. Förutsatt att de lyckas reparera det dvs.


Under tiden vi väntade så började jag prata med de jag satt tillsammans med, båda amerikaner. De frågade vad jag skulle göra i New York och jag berättade att jag skulle till FN för att följa diskussionerna kring vapenhandelsavtalet Arms Trade Treaty i Generalförsamlingen. Av dessa två män var den ena från Bostons lite mer ruffiga områden och han berättade att alla han kände hade ett vapen och att de knappast hade köpt det lagligt utan på gatan och inte sällan av poliser. Den andre mannen var sportskytt och vapensamlare och ägde över 60 vapen och tyckte att det var varje amerikans rätt att ha ett vapen förutsatt att han följde lagen. Vi hamnade i en lång och mycket bra diskussion kring detta, skolskjutningar, Obamas fredspris och krigen i Irak och Afghanistan.


Trots att jag kommer över ett dygn senare och inte kommer att ha så mycket tid för förberedelser inför det seminarium vi arrangerar på tisdag så måste jag ändå säga att inställda plan är helt enkelt inte så tokigt ibland!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0