Tillsammans för fred

När bombningarna mot Gaza inleddes den 27 december satt jag i en taxibil mellan Ramallah och Nablus och togs helt på sängen av attacken. Jag har befunnit mig i någon form av chocktillstånd sedan dess. Många har liksom jag reagerat med ilska och sorg på vad som händer och förfasats över det oproportionerliga våldet. Jag har även blivit arg och upprörd över omvärldens tystnad och långsamma reaktionsförmåga. Hur mycket blod behöver spillas innan vi reagerar? Jag har haft ett stort behov att dela sorgen och frustrationen med andra och de senaste veckorna har jag deltaget i flera demonstrationer och manifestationer runt om i Sverige. Liknande aktiviteter händer runt om i världen och det känns som att det internationella samfundet äntligen håller på att vakna.

Många känner även en sorg över att deras olika religioner och religiösa traditioner ibland används som slagpåsar i den här konflikten, liksom i många andra. För att belysa att detta inte är en religiös konflikt och att detta våld går emot de fredsbudskap som de olika religionerna delar, har det de senaste dagarna varit flera manifestationer där representanter för judendomen, islam och kristendomen tillsammans hållit i manifestationer för fred. I helgen var det en sådan i Göteborg. Ikväll, kl 18.00 på Martin Luther King-dagen, är det en sådan på Medborgarplatsen i Stockholm.

Liknande manifestationer finns det förstås även i andra länder, och även i Israel/Palestina. I torsdags var det en sådan med kristna, muslimer och samarier i Nablus soldaritetstält och i fredags var det en tyst fredsmarsch, organiserad av Jerusalem Peacemakers (http://www.jerusalempeacemakers.org/) i Jerusalem.

Sedan ett dygn tillbaka råder en väldigt bräcklig vapenvila och människorna i Gaza har givits ett andrum. Utan att veta hur långvarigt det blir eller om den humanitära situationen kommer att förbättras. Det är viktigt att inte avbryta protesterna nu. Vapenvilan är tillfällig. För att en hållbar och rättvis fred ska kunna nås krävs fortsatta insatser från omvärlden. Det handlar om en politisk konflikt där lösningarna är politiska. Och den går inte att lösa med militära insatser. Det tål att sägas om och om igen.

Sara Lindblom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0