Oskyldigt fängslad i nio år

Sedan en tid tillbaka driver Kristna Fredsrörelsen och det mexikanska människorättscentret Frayba en kampanj för att den mexikanska staten ska ge Alberto Patishtan, orättvist fängslad i drygt nio år, en chans till rättvis prövning. Alberto fängslades på svaga grunder år 2000, anklagad för bland annat mord och överfall på en grupp poliser. Enligt Frayba och honom själv fängslades han på grund av sitt politiska arbete mot en korrupt kommunordförande.

 

En söndag i oktober träffade jag Alberto på fängelse nummer fem utanför San Cristobal de Las Casas i Chiapas, södra Mexiko. Jag trodde inte att en person som suttit orättvist fängslad i nio år skulle verka så nyfiken och full av energi. Alberto visade inte ett enda tecken på att vara på väg att ge upp. Tidningar är inte tillåtna inne på fängelset men Alberto lyssnade intresserat till allt som vi besökare kunde återberätta vad gäller nyheter från Mexiko och världen. Själv berättade han om arbetet för att medvetandegöra de andra fångarna, samt att han tillsammans med en annan fånge börjat hungerstrejka varje tisdag i protest mot att deras rättigheter kränks för varje dag som de fortsätter sitta oskyldigt fängslade.

 

- Jag fängslades för att jag protesterade mot myndigheterna och för att jag arbetade för att organisera människorna runt omkring mig, förklarade Alberto.

 

På frågan om han ville hälsa något till alla de som skickat brev till Mexikos regering för att kräva att han släpps fri svarade Alberto:

 

- Jag vill be dem att inte ge upp kampen även om det känns hopplöst. Jag vill be dem att fortsätta kämpa.

 

Aron Lindblom

 

Kristna Fredsrörelsens kampanjsida för Alberto Patishtan: http://www.krf.se/hjalp-oss-att-frige-politisk-fange-i-chiapas

 

 


Kommentarer
Postat av: Aron Lindblom

En intervju med Alberto Patishtan har publicerats på latinamerika.nu:



http://www.latinamerika.nu/pa-besok-i-fangelset

2009-11-18 @ 22:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0